Wednesday, January 25, 2012

Apakah kaitan tumor otak dan sakit kepala?


Apakah kaitan tumor otak dan sakit kepala?



Ruang di dalam tempurung kepala sangat terbatas. Secara asanya ianya mengandungi otak, selaput otak dan cecair cerebro-spinal (CSF). Ruang ini tidak akan membesar walaupun ada sebahagian sel di dalamnya akan membesar (menjadi tumor) atau pertambahan tekanan di dalamnya.
Ruang di situ bukannya seperti ruang di dalam belon. Jika tekanan di dalam ruang belon itu bertambah disebabkan tiupan udara ke dalamnya, ruang dalam belon akan bertambah. Kekenyalan dinding getah pada belon itu, menyebabkan belon mudah bertambah saiznya apabila tekanannya bertambah.
Oleh kerana ruang di dalam tempurung kepala dibatasi oleh tulang tengkorak yang keras, maka jika ketumbuhan otak semakin membesar dalam tengkorak, tekanan di dalam tempurung semakin tinggi.
Apabila dari tekanan dalam tengkorak (intracranial pressure) bertambah, akibat keterbatasan ruang, tekanan itu akan menekan sel-sel lain. Akibatnya pesakit mengalami sakit kepala. Adakalanya diiringi oleh rasa loya dan muntah.
Jika tekanannya terlalu kuat sehingga menghimpit saraf-saraf yang mengawal anggota badan dan organ lain, sudah yentu ianya memberikan kesan negatif pada anggota atau organ itu.
Pesakit akan berasa pandangannya kabur (jika menjejskan saraf mata), pendengaran menjadi kurang (jika menjejaskan saraf telinga), anggota badannya (tangan dan kaki) menjadi lemah jika menjejaskan saraf motor yang mengawal otot itu.

No comments:

Post a Comment